陳情令 對話摘錄 第26-29集 The Untamed: Conversations EP26-29



第26集
40:50
藍湛:你要去哪兒?
魏嬰:不知道,不過天大地大,總有我們容身的地方。
Zhan: Where are you going?
Ying: I have no idea. But the world is wide. There must be a place for us.

藍湛:你要想好,此一去,便是真正的離經叛道,不容回頭。
魏嬰:離經叛道?離哪本經?叛何方道?
Zhan: You need to think again. If you go, you'll rebel against orthodoxy for real, with no way back.
Ying: Rebel against orthodoxy? What kind of orthodoxy is that? 


rebel 造反;反叛;反抗 KK[ˋrɛb!]
orthodoxy 正統說法;正統 


第27集
2:25
魏嬰:藍湛,你還記不記得當初我們一起許下的諾言
Ying: Lan Zhan, do you still remember the promise we have made together? 

魏嬰:許我魏無羨一生除奸扶弱,而如今你告訴我,熟強熟弱?又熟黑熟白?
Ying: I wish I could eliminate the evil and help the poor for my life. But tell me now that who's stronger and who's weaker, and who's right and who's wrong.

魏嬰:這難道就是你我誓死守護的諾言?
Ying: Is this the promise that we pledged our lives to keep?


eliminate 排除,消除,消滅 KK[ɪˋlɪmə͵net]
pledge 保證,誓言


第28集
8:20
江澄:魏無羨,你是有英雄病嗎?不強出頭惹點亂子,你是會死嗎?
Cheng: Wei Wuxian, are you addicted to playing hero? You'll die if you can't be prominent?


addicted 沉溺於某種(尤其是不良的)嗜好的;入了迷的
prominent 突起的;凸出的;突出的;顯著的;顯眼的


29:00
魏嬰:男女授受不親的,你突然這樣,我很害怕啊!
Ying: Male and female shouldn't be improperly intimate. You suddenly doing this makes me sacred.


improperly 不正確地;不適當地
intimate 親密的,便於有親密關係的 KK[ˋɪntəmɪt]


第29集
4:13
魏嬰:我本來還想請你去我家坐坐,但如果你又想說什麼琴啊什麼靜心啊什麼的,那就免了吧,我自己可以控制我自己,不需要誰拯救我。
Ying: I was gonna ask you to come by my place. But if you want to talk something about Qin, meditation and mind tranquility, then forget it. I can control myself. I need no one to save me.


meditation 沉思,默想;冥想
tranquility 平靜;安靜;安寧;平穩;穩定

23:07
魏嬰:有沒有人可以給我一條好走的陽關道?有沒有一條就算不用修詭道術法,不用陰虎符,也可以保護好自己想要保護好的人的路?
Ying: Can anybody give me a nice, favorable choice. A choice that I could protect those I want to protect without studying the crafty tricks and using the Stygian Tiger Amulet. 



favorable 順利的,適合的
crafty 狡猾的,詭計多端的,奸詐的

23:53
魏嬰:是非在己,譭譽由人,得失不論,該怎麼做,我心裡有數。
Ying: But, let the self judge the rignt and wrong, leave others' comments aside, and care little about gain and loss. What I should do. I know it very well.



26:26
魏嬰:管他熙熙攘攘陽關道,我偏要一條獨木橋走到黑。
Ying: Who cares about the crowded, broad avenue? I'll stick to my single-log bridge till it's dark.


stick 停留;堅持;固守


31:39
魏嬰:使我徒有身後名,不如即時一杯酒。
Ying: That a good name after death can't compare to some good wine when living.


這個網誌中的熱門文章

板橋港仔嘴 信仰 港仔嘴福德宮

蚊帳大使 凱薩琳

Qutux niqan 泰雅族的共食